METOD
Under vårt arbete med hemmasittande barn och unga har vi utvecklat Nyckelmetoden. Metoden bygger på tvärprofessionell samverkan mellan det psykosociala och det pedagogiska med samtidiga insatser och med hjälp av digitala och sociala medier. Metoden inbegriper den struktur som är nödvändig för att nå framgång i arbetet med unga som isolerat sig hemma, vare sig det är på grund av en stressande skolmiljö eller av andra skäl.
Våra ledstjärnor
Alla ungdomar har rätt, oavsett färdighetsnivå, att tillskansa sig kunskap. Det är vi vuxna som måste hitta lämpliga vägar för att den ska kunna nå fram.
Isolering från omvärlden är inte främjande för den personliga utvecklingen och den psykosociala hälsan, att motverka den är att verka för en ljusare framtid.
Genom att ge respekt och ansvar till en annan person ger man denna människa möjlighet att växa i sig själv. Vi ska alltid kommunicera direkt med den unga, som själv ska få möjlighet att uttrycka sina behov och önskemål. Fungerar inte det vi tillsammans planerat ska vi i första hand rannsaka oss själva och be den unga om råd.
All hjälp är bra hjälp, men bara om den kommer vid rätt tidpunkt. Det är den ungas behov som ska styra vår timing i arbetsgången, inte våra egna ambitioner och önskemål. Det är lätt att bli snabb i besluten när man vill gott, men att ta det lugnt och fokusera på att först skapa relation och kunskap är mer effektivt.
Våra ledstjärnor
Alla ungdomar har rätt, oavsett färdighetsnivå, att tillskansa sig kunskap. Det är vi vuxna som måste hitta lämpliga vägar för att den ska kunna nå fram.
Isolering från omvärlden är inte främjande för den personliga utvecklingen och den psykosociala hälsan, att motverka den är att verka för en ljusare framtid.
Genom att ge respekt och ansvar till en annan person ger man denna människa möjlighet att växa i sig själv. Vi ska alltid kommunicera direkt med den unga, som själv ska få möjlighet att uttrycka sina behov och önskemål. Fungerar inte det vi tillsammans planerat ska vi i första hand rannsaka oss själva och be den unga om råd.
All hjälp är bra hjälp, men bara om den kommer vid rätt tidpunkt. Det är den ungas behov som ska styra vår timing i arbetsgången, inte våra egna ambitioner och önskemål. Det är lätt att bli snabb i besluten när man vill gott, men att ta det lugnt och fokusera på att först skapa relation och kunskap är mer effektivt.